E-kártya 2018 az új személyi igazolvány –igénylése, szabályai, díja

Megvalósult a korábbi előrejelzés. Régóta hallunk az új típusú kártyáról, ami majd mindent magában foglal, és nem kell majd külön kártyákat magunkkal hordani. A jogosítvány kimaradt a „beolvasztásból”, a lakcímkártya, a TB kártya és az adókártya nem élte túl a változást. A régi személyi igazolványokat az új e-kártya váltja fel 2016-ban. Az e-kártya több adatot fog tartalmazni, mint a korábbi igazolvány. Kiadásának szabályait tekintjük át, hogy mindenki tudja, hol kell intézni, és mi kell hozzá.

2016. január 1-től került bevezetésre a mostmár e-kártyaként emlegetett személyazonosításra szolgáló okmánynak.Aki személyi igazolványt akar csináltatni, annak január 1-től már az új kártyatípust fogják kiadni. Annak is megcsinálják az új igazolványt, akinek a régi szabályok szerint érvényes személyi igazolványa van.

Mit tartalmaz az e-kártya?

A Kártya az személyi azonosítón kívül tartalmazni fogja a nevet, az arcképet, születési helyet és időt, anyja nevét, állampolgárságot, a nemet, a TB számot, aláírást, de még ujjlenyomatot is, ha kérik, és elektronikus aláírás funkciót is, természetesen szintén kérésre.

Az ujjlenyomat rögzítése és az elektronikus aláírás funkció nem kötelező, azt vissza is lehet utasítani, erről nyilatkozni is kell és fel is tüntetik a kártyánkon, hogy tartozik e hozzá ujjlenyomat és e-aláírás vagy sem.

Hol igényelhető?

Személyes megjelenés kötelező az igazolvány igénylésekor, azonban a kezelőorvosi igazolással meghatalmazott is eljárhat, ha betegség miatt nem tud valaki ügyintézni, viszont nagyon fontos, hogy a kérelmet magát, mindenképpen a személyi igazolványt igénylőnek kell aláírnia, ha személyesen jár el, ha meghatalmazottal.

Kormányhivatal járási hivatalában (lakhely szerinti illetékességgel),

Kormányablakban és a Személyiadat- és lakcímnyilvántartást kezelő központi szerv előtt intézhető.

Aki egészségügyi okokból akadályoztatva van, annak lehetősége van a jegyzőnél is kérelmezni. A szükséges nyomtatványt a járási hivatal adja.

Mennyi az ügyintézési határidő?20 nap (naptári nap)

Mi kell hozzá?

Fényképet nem kell csatolni, mert a hivatal készít képmást.

Vinni kell a régi személyit, vagy más azonosításra szolgáló okmányt. Pl. születési anyakönyvi kivonatot. Ha nincs meg a születési anyakönyvi kivonat, akkor a hatóság intézkedik a beszerzéséről (ha M.o-on történt)

Postán küldik ki az új igazolványt vagy személyesen vehető át, illetve meghatalmazott útján. Természetesen az ügyfél választása szerint.

Ha elveszett az igazolvány, akkor 3 munkanapon belül köteles bejelenteni vagy a járási hivatalban, vagy a személyi adat – és lakcímnyilvántartóban, vagy feljelentést kell tenni a rendőrségen.

Ha elektronikus aláírási funkció is van a kártyához, akkor pin és puk kódot adnak hozzá, amit később megváltoztathatunk. Ha elveszett a pin kód és még a puk kód sincs meg, akkor a járási hivatalhoz kell mennünk, ahol személyesen kérhetünk másikat.

Az Illetéktörvény legutóbbi módosítása alapján, a személyazonosító igazolványért illetéket nem kell fizetni.



További cikkek

Korábbi cikkek

Ezt már olvastad? Bezárás