Személyi igazolvány igénylése, cseréje és ára 2019

Személyi igazolvány ügyintézés nem olyan bonyolult dolog, mint gondoljuk. Az okmányirodákban kell intézni, és időpontot is lehet előre kérni, akár elektronikusan is, de a kormányablakoknál is megpróbálkozhatunk, lehet hamarabb kézhez kapjuk. A személyi igazolványt csak személyes megjelenéssel intézhetünk és teljesen illetékmentes. Nem kell fizetni sem a személyi igazolványért sem a lakcímkártyáért. 

A 14. életévet betöltötteknek az ügyintézéshez szükségük lesz a születési anyakönyvi kivonatra, és olyan hatósági igazolványra, amin a személyi szám található, vagy a lakcím azonosító igazolvány és az érvényes útlevél, amennyiben van ilyenjük.

Az eljárásért fizetendő díjat illeték formájában kellett leróni, ami 1.500.-Ft volt. 2016. január 1-től módosított Illetéktörvényben illetékmentes lett számos eljárás és okmány. Illetékmentes lett a személyi azonosító igazolvány és a lakcímkártyáért sem kell fizetni.

Ha okmányunk elvész, akkor annak pótlása is illetékmentes.

Másik fontos változás, ami érinti a személyi igazolványokat is, az az e-kártya. Az e-kártya már egyesíti a személyi igazolványt, lakcímkártyát, TB-kártyát és az adóazonosítót is. Ha kérjük, még az ujjlenyomatunkat is rögzítik a kártyán, ami megnöveli annak biztonságosságát a használatát tekintve. 2016. január 1-től már minden igénylő ilyen kártyát kap. Pl. azok, akiknek lejár a személyijeés az igényléskor kell nyilatkozni, hogy hozzájárulunk e az ujjlenyomat funkcióhoz, vagy egyéb más leheőséghez.

Meghatalmazással csak akkor lehet eljárni, ha a kérelmező egészségügyi állapota indokolja. A cselekvőképtelenség nem indok a személyes megjelenés elkerülésére. Ilyenkor is maghatalmazott jár el, de a cselekvőképtelennek jelen kell lennie. Cselekvőképtelen, akit a bíróság annak nyilvánított, valamint minden 14 év alatti személy.

Az újszülöttek esetében a személyazonosító igazolványt a törvényes képviselője kérheti az anyakönyvezetőnél akkor, ha a gyermek Magyarországon született. Fontos, hogy a kérelmet annál az anyakönyvezetőnél kell megtenni, aki az adott gyermek anyakönyvezetését végezte.Kormányablakokban is intézhető az újszülöttek személyi igazolványa, amihez mindkét szülő jelenléte szükséges, viszont lehetőség van arra, ha az egyik szülő nem tud megjelenni, hogy a kormányablakokban kérhető, erre rendszeresített meghatalmazás nyomtatványt kitölti és aláírja, majd ezzel a meghatalmazással megy a másik szülő és a gyermek személyi igazolványt kérelmezn.

Ha a személyi igazolvány elveszett vagy ellopták, akkor három munkanapon belül kell elmenni valamelyik okmányirodába és be kell jelenteni, hogy a személyi igazolványunk eltűnt, ellopták, vagy ha megsemmisült. Ha lopás történt, akkora a rendőrségi feljelentéssel együtt is megtehető a bejelentés, amiről jegyzőkönyvet kapunk és azzal együtt kell kérelmeznünk az új igazolványt, így azért nem kell fizetnünk. Ha elvesztjük a személyi igazolványunkat, akkor bármely okmányirodában kérhetünk helyette újat, amihez ugyanazok az okmányok kellenek, amiket az elején felsoroltunk az új igazolvány igénylésénél. Mindenképpen jelezzük, ha elvesztettük a személyi igazolványunkat, mert ha illetéktelen személy kezébe kerül, akár még bűncselekmény eszközeként is szolgálhat.

Névváltozás esetén szintén új személyi igazolványt kell kérnünk, hiszen az érvénytelenné válik, ahogyan a nevünk megváltozott a házasságkötés után például. Ilyenkor a házassági anyakönyvi kivonattal kell megjelenni az okmányirodában, hogy ki tudják adni az új személyi igazolványt.

Ha az igazolvány lejárt vagy le fog járni, ugyanaz az eljárás menete és ugyanúgy nem kell fizetnünk érte, mint ahogyan más esetben sem, viszont vinnünk kell magunkkal a lejárt igazolványt és bármilyen más okmányt (pl. útlevél, jogosítvány)



További cikkek

Korábbi cikkek

Ezt már olvastad? Bezárás