Tanévkezdést segítő pénzbeli és természetbeni ellátások 2017

Ezen évben is lesznek lehetőségek, amiket kihasználhatnak azok, akik rászorulnak a segítségre a tanév kezdetekor. Nem kevés pénzkiadást jelent egy tanévkezdés egy családnak. A tankönyv támogatás mellett az étkeztetésben is igényelhető ellátás.

Sajnos egyre több családban megtörténik az, hogy a tanévkezdés is olyan terhet ró a családra, amit saját erőből nem tud finanszírozni. Az állam által törvény alapján juttatott ellátások némi segítséget jelentenek ezen a téren, van ahol enélkül képtelenség lenne megoldani ezt a feladatot. A segítség pénzbeli és természetbeni formában van meghatározva. A családok kiadásai nőnek évről évre, amit még gyarapítanak az iskolakezdéssel járó tetemes összegek. Újabb iskolai felszerelések és újabb drágább tankönyvek, iskolai füzetek…stb…nehéz lépést tartani az elvárásokkal úgy, hogy aztán mindemellett egészséges étel is kerülhessen minden nap a család asztalára.

1. A rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény egy olyan természetbeni juttatás, ami a családban nevelkedő nehéz szociális körülmények között élő gyermekeket illeti meg. A kedvezmény magában foglalja az ingyenes tankönyvet is. Ez a támogatási forma nem pénzbeli ellátást jelent és a lakhely szerinti jegyző állapítja meg egy évre. Ott, ahol az egy főre eső jövedelem a nyugdíjminimum 130%-a alatt marad, vagy ahol egyedül neveli a gyermekét, de ahol nappalin tanul és még nincs 23 vagy felsőoktatásban még nem töltötte be a 25. életévét.

2. A kiegészítő gyermekvédelmi támogatás: havonta, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermek hozzátartozó gyámja kapja, ha a gyermek tartására köteles és nyugdíjat kap (baleseti és a nyugdíjszerű is ide tartozik) vagy időskorúak járadékában részesül.

3. A rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény mellé augusztus és november hónapokban Erzsébet utalvány formájában egyéb pénzügyi ellátást juttat a rászorultaknak az önkormányzat.

4. Gyermekétkeztetést a nevelési oktatási intézményekben tanuló gyerekek részére állapítja meg szintén az önkormányzat. Önkormányzati és nem önkormányzati fenntartású intézmények között nincsen különbség, mert bárhová is járjon a gyermek, ha a család az előírt feltételeknek megfelel, akkor jár a támogatás. A támogatás összege, – vagyis, hogy mekkora részt kell vállalnia a családnak – kategóriák szerint van meghatározva, mégpedig úgy, hogy mekkora az egy főre eső jövedelem a családban és annak megfelelően jár a juttatás száz százaléka, vagy fele, illetve negyede. A gyermekétkeztetés csak nagyon alacsony jövedelem esetében fog járni. Az egy-két gyermeket nevelő család esetén az egy főre jutó nettó jövedelem, ha 17.100.-Ft alatt van, akkor 100 %, 17.101- 22.800.-Ft közötti nettó jövedelemnél 50 %, 22.801-28.500.-Ft között 25 % például.

5. Tankönyvellátás. Az egyik legnagyobb kiadást jelent a család számára az évről évre megvásárolni szükséges újabb, drágább tankönyvek finanszírozása. Ingyenes tankönyvellátásra is lehetőség van akkor, ha a gyermek tartósan beteg, fogyatékkal élő, pszichés fejlődés zavarral rendelkezik, úgymint pl. dyslexia, dysgraphia…stb.; A rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülőknek is jár az ingyenes tankönyv. Ez a támogatás nem jelenti ma már feltétlenül vadonatúj tankönyvek megvásárlásának átvállalását, hanem sokkal inkább használt tankönyvek formájában, vagy addig tartó hosszú távú kölcsönzést jelent, ameddig a gyermeknek szüksége van az adott könyvre.

6. Iskolakezdési támogatást pedig a munkáltató nyújthatja a munkavállalója részére, de 2012. január 1. óta megszűnt ennek az adómentessége. A családi pótlék mellett járó támogatás, ami vásárlási utalvány formájában szokott történni, és a családok ruházati cikkek, iskolaszerek (tanuláshoz szükséges minden felszerelés…) megvásárlására költhetik.

7. Hogy teljes legyen a felsorolás, nem hagyhatjuk ki a családokat segítő óvodáztatási támogatást sem. Ez is a rendszeres gyermekvédelmi támogatás mellett jár, továbbá azoknak a családoknak, ahol a gyermek halmozottan hátrányos és a jegyző ezt a tényt megállapította. Ezen felül további feltétel, hogy legkésőbb a gyermek ötéves koráig megkezdi az ovit, de a kérelmet már úgy kell beadni, hogy előtte két hónapot már járt a gyerek oviba.

Az első alkalmat követően a jegyző további óvodáztatási támogatást folyósít, ha a halmozottan hátrányos helyzet továbbra is fennáll és a szülő a rendszeres óvodába járásáról gondoskodik (legalább napi 6 órát az óvodában tölt, a távolmaradás nem több mint a nevelési napok negyede). Természetben is történhet a támogatás, mert az önkormányzat óvodáztatási támogatás jogcímén cipőt, ruhát, vagy további szükséges eszközöket biztosíthat.

Szinte teljes mértékben megegyező feltételekkel járhat a bölcsődei gondozási díj is, ami a három és többgyerekes családoknak is szintén jár.

8. A nyári gyermekétkeztetés: a támogatás szempontjából a jogszabály hátrányos, és leghátrányosabb településeket határoz meg. Azon települések önkormányzatai igényelhetik az ellátást, amelyek vállalják, hogy a nyári szünet időszakában közel két hónapon keresztül napi egyszeri meleg étkeztetést biztosítanak a rászoruló gyermekek számára.