NAV késedelmi pótlék értesítője 2015

Nem kell rögtön megijedni, először el kell olvasni, mert lehet hogy csak pár ezer forintos tételekről kapunk értesítést. Az adóhivatal (NAV) július 21. napja után elkezdte kiszórni a tavalyi évre vonatkozó leveleit, ami majdnem hogy az év végéig ki fog tartani, úgyhogy ne türelmetlenkedjenek, ami késik, nem múlik…

A NAV 2015. július végétől egészen novemberig folyamatosan postázza a 2014. évre vonatkozó adózói folyószámla-kivonatokat és a – ha szükséges – a késedelmipótlék-értesítőket. A NAV-nak október 31-ig kell tájékoztatót küldenie azoknak, akiknél több mint ezerforintnyi eltérés mutatkozik akár pozitív akár negatív irányba az adójukat tekintve. Akinek tehát 2014. december utolsó napján, legalább 1000 forint túlfizetése, vagy 1000 forint tartozása van, annak menni fog a folyószámla értesítő.

Késedelmi pótlékról is küldeni fog a NAV értesítőt, ha késedelembe esett adózóról van szó.

A levéllel kapcsolatban viszont egyeztetési lehetősége van mindenkinek, ha nem ért vele egyet.

Akik viszont elektronikusan nyújtottak be bevallást, azok ne a postaládát figyeljék, vagyis ahelyett az elektronikus postaládájukat nézzék, mert az értesítőket is elektronikusan kapják.

Az elektronikus folyószámla egyenleget az ügyfélkapu keresztül lehet megtekinteni az eBEV folyószámla egyenleglekérdezés menü alatt, de a késedelmi pótlékuk iránt is itt érdeklődhetnek, de csak 2014. augusztus elejétől előreláthatólag.

Az elektronikus folyószámlák nyomon követése nem csak az elektronikus bevallást teljesítők körében elérhető, hanem bárki megteheti ezt, ha van elektronikus hozzáférése, vagyis ügyfélkapun regisztrált már és kapott ügyfélkapu kódot.

Fontos, hogy miután megkaptuk az értesítőt, alaposan tanulmányozzuk át, és a saját nyilvántartásban szerepelt adatokkal hasonlítsuk össze. Lényeges, hogy az adóhatóság egyeztetési lehetőséget biztosít a folyószámla adatok tekintetében. Az egyeztetés lehetőségére is van útmutató a levélben, azt ügyfélszolgálat ügyfélfogadási idején belül, vagy pedig levélben, illetve telefonon (40/20-21-22) tehetjük meg. A telefonos ügyintézéshez ügyfélazonosítót fognak kérni az adóhatóság munkatársai, amit előzetesen a TEL adatlapon igényelhetünk meg. Ha pedig a levelezést választjuk, akkor szintén egy nyomtatvány áll a rendelkezésünkre, mégpedig a folyószámla-kivonatra észrevétel című NAV honlapjáról (www. nav. gov.hu) letölthető nyomtatvány.

Érdemes komolyan venni a kapott levéltartalmát, hiszen, ha elmaradásunkat jelzi benne a hatóság, akkor azt rendezni kell, mert könnyen újabb késedelmi pótlék, esetleg bírság lehet belőle. A NAV pedig ismételten kiszabhat bírságot az előzőtől függetlenül.