Kormányablak, saját hatáskörben intézhető ügyek

Fotó: © Elvert Barnes / Flickr

A kormány az egyablakos ügyintézés elvének megvalósulása érdekében hozta létre a kormányablakokat. Ez azt jelenti, hogy szakít a korábbi rendszerrel, mely során mindenkinek a lakóhelyén lévő általában a centrumban elhelyezkedő okmányirodába kellett ügyeit elintéznie. A kormányablakok segítségével a lakóhelyünkhöz legközelebb kormányablaknál is el tudjuk intézni szükséges dolgainkat. Persze a rendszer nem tökéletes, hiszen valamennyi hivatal valamennyi ügyét mégsem tudjuk egyetlen ablaknál elintézni, mégis több száz olyan ügy van, mellyel nyugodtan fordulhatunk a Kormányablakokhoz. 2017. január 1-től ismét bővítették a Kormányablakokban intézhető ügyek számát, így már meghaladja az 1500 ügyet.

2011-ben az első kormányablakok, amikor még szinte senki nem vehette, és nem is tudta igénybe venni a működését, pár évnek el kellett telnie ahhoz, hogy a legtöbb ügyünkkel a kormányablakokhoz tudjunk fordulni. Kormányablakok ma már nem csak a megyeszékhelyeken vannak, mint a kezdetekben, hanem egyre több kisebb településen is.

A kormányablakokról szóló jogszabály sorolja fel, hogy milyen ügyeket intézhetünk a kormányablakokban. A melléklet szerint vannak az azonnal intézhető ügyek, valamint a kormányablakok saját hatáskörébe tartozó ügyek, melyek száma több mint 700, továbbá közel 700 a száma azon ügyeknek, melyben tájékoztatást nyújt a kormányablak. De kiegészítő szolgáltatásokat is nyújt a kormányablak, ilyen pl. a leggyakoribb, az ügyfélkapu regisztráció.

A kormányablakban azonnal intézhető ügyek a leggyakoribbak közül:

– Új személyi azonosítóról és lakcímről szóló hatósági igazolvány kiállítása iránti kérelem

– Személyazonosító igazolvány elvesztésének, megtalálásának bejelentése

– lakcímbejelentés, tartózkodási hely bejelentés

– járművekkel kapcsolatos ügyintézés (pl. forgalmival kapcsolatos, törzskönyvvel kapcsolatos ügyintézések, eladó bejelentése a jármű tulajdonjogának változásáról, átírás, üzembentartó bejelentés, parkolási igazolvány…stb.)

– hiteles tulajdoni lap, térképmásolat, földhasználati lap…

és ezeken kívül még sok más is. 

A kormányablakban intézhető ügyekben a kormányablak bonyolítja le az ügyek elintézését és az elintézésig tájékoztatást nyújt beleértve az esetleges hiánypótlást is. A kormányablak azért is hasznos és praktikus, mert nem kell több hivatal ügyfélfogadási idejéhez igazodni, valamint csillagtúrát tenni a városban, hogy több mindent is elintézzünk. Az ügyek száma annyira sok, hogy itt felsorolni nem is lehetne. Bármilyen üggyel is fordulunk a Kormányhivatalhoz, tájékoztatást szinte mindennel kapcsolatban kaphatunk. A kormány tájékoztatása szerint a Kormányablakokban képzett és felkészült ügyintézők várják az ügyfeleket.

A kormányablak saját hatáskörében intézhető ügyek a leggyakoribbak közül:

– Egyéni vállalkozói tevékenységgel és igazolvánnyal kapcsolatos kérelmek

– Személyi igazolvány ügyek

– Vezetői engedély kiállítása, cseréje, pótlása,

– Törzskönyv és rendszámtábla ügyintézés.

– Útlevél ügyek…stb. 

Ezeken felül számtalan olyan ügy is van, melyet ugyan elintézni nem tudunk a kormányablaknál, viszont a kormányablak továbbítja a beadványunkat, így még akkor sem kell messzire mennünk, ha a kormányablaknál agát a kérelmet nem tudjuk elintézni.