Használtautó vagyonszerzési illeték 2021, mértéke

Fotó: © Rob124 / Flickr

Idén is a gépjármű motorjának teljesítménye és a jármű életkorának függvényében kell illetéket fizetni, ha járművet veszünk. Az illetéket még az átírás előtt kell a járási hivatalnál megfizetnie a vagyonszerzőnek.

Az adókkal és illetékekkel kapcsolatban már megszokhattuk, hogy nem telik el évkezdés jogszabály-módosítások, és ezekkel egyidejűleg természetesen szigorítások nélkül. Utolsó, a témában történt jogszabályváltozás során, 2014. január elsejétől minden használtautó-vásárlás után vagyonszerzési illeték megfizetésére kötelezett a vásárló, történjen akár belföldről, akár külföldről a beszerzés. Az intézkedéssel a jogalkotó a használt autók feketekereskedelmét igyekszik visszaszorítani, de nem mehetünk el amellett a tény mellett, hogy ezzel a piacon tevékenykedő több ezer tisztességes importőrnek lesznek komoly kiadásai. Az előzetes becslések szerint a költségvetés akár 3 milliárd forintos bevételhez is juthat az új intézkedéssel.

Mivel a feketekereskedelem visszaszorítása, valamint az államháztartás bevételeinek biztosítása idén is olyan cél, melyet a kormány rendkívül fontosnak tart, így a használtautó vagyonszerzési illeték, mint fizetési kötelezettség továbbra is terheli az érintetteket. A motor teljesítménye, valamint a gépjármű kora az elkövetkező időszakban is döntő tényező a fizetendő összeg kalkulálásakor. A már jól ismert táblázatban szereplő összegek változatlanok maradnak ezen évben is, vagy amennyiben minimális növekedés lesz tapasztalható, az valóban csak néhány száz forinttal terheli majd meg az egyszeri kiadást.

A szakértők véleménye szerint a jogszabály lehetővé teszi, hogy azok a használt-autó kereskedők, akik legálisan tevékenykedtek eddig, most végre jobban érvényesülni tudnak majd az adókerülő magánimport visszaszorításával. A rendelkezésre álló adatok alapján, a 2013-as évben az országba kerülő megközelítőleg 73 ezer használt-autó közül csak körülbelül 18 ezer volt regisztrálva. A magánhasználatra behozott 3-5 ezer gépjármű mellett tehát körülbelül 50 ezer használt-autó további értékesítési céllal került be hozzánk, melyeket jelentős árelőnnyel tudtak az adó-, és illetékfizetést elkerülők kínálni az érdeklődőknek – ezzel természetesen rontva a tisztességesen működő kereskedők lehetőségeit.

Azok tehát, akik idén vásárolnak használt-autót, akkor is vagyonszerzési illetékre kötelezettek, ha az külföldön történt. Nem csak az autókra érvényes a szabályozás, hanem vonatkozik a motorkerékpárokra, pótkocsikra és haszonjárművekre is. Az illeték összege függ a jármű életkorától, és annak teljesítményétől, de minimum 20 000 forinttal minden vásárlónak számolnia kell, ám miként a gyakorlat is mutatja, ajánlott inkább 40 000 forintos vagyonszerzési illetékre számítani, s akkor nem érhetnek meglepetések.

Egy maximum 40 kilowatt teljesítményű, maximum három éves gépjármű esetében 550 forint kilowattonkénti költséggel kell számolni, ez az összeg pedig az évek előre haladtával sávosan kezd majd csökkenni az autó elöregedésével egyidejűleg.

Természetesen a teljesítmény növekedése az illeték emelkedésével jár együtt, tehát a következő kategóriába tartozó, 41 és 80 kilowattos teljesítmény esetében 450-650 forintos az alaptarifa. Fontos információ, hogy e kategóriába tartoznak a napjainkban legnépszerűbb használt gépjárművek. Az újszerű, 81 és 120 kilowatt közötti motorteljesítménnyel bíró autók tulajdonosai 750 forintos tarifával számolhatnak, míg a 120 kilowatt feletti kilowatt esetében 850 forint lesz a kilowattonkénti díj.

Ezen táblázat alapján mindenki ki tudja számolni a gépjármű után fizetendő illetéket.

kW 0–3 éves jármű 4–8 éves járművek 8 év feletti járművek
0–40 550 Ft/kW 450 Ft/kW 300 Ft/kW
41–80 650 Ft/kW 550 Ft/kW 450 Ft/kW
81–120 750 Ft/kW 650 Ft/kW 550 Ft/kW
120 felett 850 Ft/kW 750 Ft/kW 650 Ft/kW

Ha a hatósági nyilvántartásban a gépjármű teljesítménye csak lóerőben van megadva, akkor a lóerőt 1,36-tal kell osztani és az eredményt a egész számra kell kerekíteni. Ha a hatósági nyilvántartás a teljesítményét sem tartalmazza, akkor az adóhatóság a gépjármű azonosító adataival megkeresi az illetékes közlekedési hatóságot a gépjármű teljesítménye miatt.

Ha a pótkocsi megengedett legnagyobb össztömege 2500 kg-nál kevesebb, akkor 9000 forint, minden más esetben 22 000 forint az illetéke. Gépjárműre, pótkocsira vonatkozó haszonélvezet, használat, illetve üzembentartói jog megszerzése esetén a fentebb meghatározott, eddig tárgyalt illetékek 25%-ának megfelelő illetéket kell fizetni.

Nem csak a kiadások növekedése érinti tehát a kereskedőket, hanem a jogszabály hatályba lépésével kapcsolatos problémák is. Azok az autókereskedők tehát, akik még a régi rendszer szerint helyezték forgalomba a gépjárműveket, és nem szedtek illetéket velük kapcsolatban, sokszor szembesülhetnek az első hazai tulajdonos igényével, miszerint az illeték megfizetésére a kereskedő szólítható fel, jogosan.