Gépjármű környezetvédelmi besorolása 2021

Fotó: © blu-news.org / Flickr

A gépjárművek környezetvédelmi besorolásáról szóló rendelet, valamint a környezetvédelmi felülvizsgálat szabályairól szóló rendelet melyeket együttesen kell alkalmazni. A két rendeletet egymás mellett és egymással összhangban kell értelmezni.

Hazánkban több mint tíz éve van hatályban az a jogszabály, ami alapján ellenőrzik a gépjárművel környezetvédelmi osztályokba sorolása alapján a környezetvédelmi tulajdonságaikat. A gépjárműveket környezetvédelmi kategóriákba kell besorolni a jogszabályban megadott szempontok alapján. A környezetvédelmi besorolásáról a 6/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet rendelkezik.

A jármű forgalmijának V.9-es rovatában van felvezetve a jármű besorolása, vagyis a korábbi plaketteket már leszedték a járművekről. A V9 rovat tartalmazza a 0-16 -os környezetvédelmi osztály jelzést (kód).

A környezetvédelmi osztályozások és az ehhez kapcsolódó előírások folyamatosan szigorodtak az elmúlt években a bevezetésük óta. Az osztályok száma is növekedett nyolcról ma már 16- ra bővültek (ezen belül EURO1-től 6-ig), vagyis sokkal részletesebben vannak meghatározva a bekategorizálások. Mindez azért fontos, mert unios jogszabály írja elő azt, hogy a járműveknek meg kell állapítani a környezetre, egészen pontosan a levegőre, mint környezeti elemre gyakorolt hatását.

Azonban ebben a témában van még egy jogszabály, amit figyelembe kell venni, az pedig a 77/2009. (XII. 15.) KHEM-IRM-KvVM együttes rendelet. Ennek a két jogszabálynak az együttes alkalmazásával lehet megfeleltetni a gépjárműveket az Eu-s és környezetvédelmi elvárásoknak. Azonban most csak a legfontosabb előírásokat és szabályokat fogjuk átvenni ezzel kapcsolatban.

A környezetvédelmi besorolások alapján a gépjárműveket különféle, fekete, kék, zöld és piros plakettekkel Kellett a rendszámán ellátni. Ezek jelezték azt, hogy a járművek a környezetvédelmi vizsgálaton milyen kategóriába lettek besorolva. Alapvetően a járműveket a környezetvédelmi tulajdonságaik alapján sorolták az alábbi négy fő kategóriába, amiket tulajdonképpen a színes plakettekkel feleltettek meg. Zöld színű plakett jelentette a kiemelten környezetbarátnak minősített járműveket, amelynek a környezetvédelmi osztályai a 9 és 15 közötti osztályok voltak. Az ezt követő kategória a kék plakettes járművek, vagyis a környezetbarát járművek 8-tól 6-ig és a 4. osztály; az ötös osztály a gázüzemű és elektronos autók, illetve a hibrid járművel, amik piros és zöld plakettet is kaphattak.A piros plakettes járművek a kevéssé környezetbarátok és korszerűtlennek nyilvánítottak voltak, osztályuk a 2-es, és végül a fekete plakettel ellátottak, az abszolút nem környezetbarát járművek, az osztályuk a 3, 1 és a 0.Nagyjából így lehet összefoglalni a környezetvédelmi kategóriákkal kapcsolatos szabályokat, melyek már szinte teljesen megváltoztak. Ha a jármű 2-es környezetvédelmi besorolásos, akkor 2750.-forint ellenében a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól kérhet műszaki szemlét, és műszaki adatlapot állíttat ki, vagy pedig valamelyik lakóhelyén működő vizsgaállomáson elvégezteti a műszaki vizsgát.

Ma már ez a vizsgálat annyiban egyszerűsödött, hogy nincsenek rendszámra ragasztott matricák, hanem mikor eljön a gépjármű kötelező műszaki vizsgája, akkor azzal egyidőben végzik el a környezetvédelmi felülvizsgálatot is. Vagyis, ha a gépjármű nem lenne megfelelő, akkor műszakin sem menne át.

Az idõszakos vizsgálat környezetvédelmi felülvizsgálat díja 3500 kg alatt 5.800.-Ft, afelett 10360.-Ft.

A környezetvédelmi vizsgáló állomás engedélyezésére irányuló eljárás díja 85 700;

A környezetvédelmi vizsgáló állomás engedélyezése további járműkategóriák vizsgálatára, kategóriánként 7 300;

A környezetvédelmi adatlap pótlásának díja 460.-Ft.

 

0 kategória:

– katalizátor nélküli, Otto-motoros, (pl.: zsiguli)

– a jóváhagyási előírások szerint nem minősített dízelmotoros, (pl.: golf 2 1,6 Diesel)

– ENSZ-EGB 83.00-83.01/A vagy 49.00-49.01/A előírás szerinti jóváhagyási jellel ellátott dízelmotoros;

1. kategória: katalizátoros, nem szabályozott keverékképzésű, Otto-motoros; (pl. Opel Astra C 1.4 benzin)

2 kategória: katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, Otto-motoros [kivéve a 4. osztályba sorolt ENSZ-EGB 83.02/B. előírás (Euro 2) szerinti jóváhagyási jellel ellátott gépjárművet]; (pl.: Golf 4 1.4 benzin)

3 kategória:  az ENSZ-EGB 83.01/C, vagy 49.02/A előírás (Euro 1) szerinti jóváhagyási jellel ellátott, dízelmotoros;

4. kategória: az ENSZ-EGB 83.02/B. előírás (Euro 2) szerinti jóváhagyási jellel ellátott – katalizátoros, szabályozott keverékképzésű – Otto-motoros,

– az ENSZ-EGB 83.02/C, 83.03/C, 83.03/D, 83.04/C, 83.04/D, illetőleg a 49.02/B és 51.02 előírások (Euro 2) szerinti jóváhagyási jellel ellátott dízelmotoros;