Gépjármű felelősségbiztosítás, biztosítási bónusz malus

Minden gépkocsihoz szükséges a kötelező biztosítás, ha tulajdonos valaki, ha üzembentartó, akkor is. A biztosítással összefüggően bonus-malus besorolást kap a gépjármű. Sokan lehet nem is tudják, hogy a besorolást jogszabály határozza meg, nem pedig a biztosítótársaságok egyedileg. A rendszer pedig nem csak az autókra, hanem a motorokra, a buszokra és a traktorokra is kiterjed.

A bonusmalus rendszert szabályozó rendelet nem vonatkozik a segédmotor kerékpárokra és a lassújárművekre sem. A rendelet kimondja, hogy a bonus-malus rendszer az autóbuszra, motorkerékpárra, mezőgazdasági vontatóra, személygépkocsira, tehergépkocsira, és vontatóra vonatkozik.

Honnan lehet megtudni, hogy milyen a bonusmalus besorolás?

Az A00 szint a bonusmalus rendszerben az alapszint, amibe minden újonnan szerződő kerül, akinek még nem volt azelőtt kötelező gépjármű felelősség biztosítása, de az is ebbe a kategóriába kerül, akinek nem tudják beazonosítani a korábbi bonusmalus kategóriáját. Az előző besorolást a biztosító úgy állapítja meg, hogy a szerződő fél nyilatkozik erről, de a nyilatkozatban foglaltakat le is ellenőrzi a biztosító.

Fontos itt megjegyezni, hogy 2011-től központi nyilvántartó rendszer, a KKNYR, vagyis a Központi Kártörténeti Nyilvántartó Rendszer működik, amit a MABISZ vezet, és ahová minden biztosító köteles beküldeni az adatokat. Az „új” rendszer miatta biztosítóknak már nem elegendő az autós által benyújtott – biztosító által hivatalosan kiadott – bónusz igazolás (akkor minek a nyilatkozat, ha úgyis lekérik az adatokat? –költői kérdés marad, úgy érezzük).

Ha a biztosító esetleg rosszul sorolna be minket, és esetleg felszólítana díjhátralékra, mert az alap A00-s kategóriába sorolnak, akkor menjünk az ügy után, és a MABISZ-on keresztül tudakozódjunk a KKNYR-ben lévő adataink helyességéről. Ha tudomásunk szerint az sem jól van rögzítve, akkor a korábbi biztosítónkkal kell felvenni a kapcsolatot, mert lehet, az jelentett le rossz adatokat a KKNYR-be. Azért is jó, ha tudjuk a pontos besorolásunkat, mert ha neten váltanánk biztosítót, akkor ott meg tudjuk adni ezt az adatot is.

A bonus-malus rendszer az A00 alap kategórián kívül 10 bonus és 4 malus osztályból áll.Az A00 után következő kategória a B001-B10, amik a bonus kategóriák.Ebbe akkor kerülhetünk be, ha a megkötött új szerződés elérkezett az évfordulójához, és a megfigyelési időszak alatt kármentes marad.

M01 – M04 fokozatok a malus fokozatok, amin belül már számít az, hogy milyen járművel és hány alkalommal okoztunk kárt.Ha motorral, vagy személygépjárművel történtek, akkor egyből két fokozatot esünk a meglévő besorolásunkhoz képest, két káreset után már egyből hat fokot esünk.Autóbusz, mezőgazdasági vontató, vagy tehergépjármű által okozott káresemény során a besorolásunk minden károkozás után egy fokozattal esik lejjebb. A rendszer úgy van megalkotva, hogy egy káresemény után nem egy fokkal esik lentebb az autós, hanem pl. két károkozás után összesen hat fokot „zuhan”.

A bonus és malus az üzemben tartóhoz fűződik, vagyis teljesen mindegy, hogy az adott gépjárművet ki vezette (persze itt most nem kell idevenni a szélsőséges eseteket, mikor eltulajdonított járművel okoznak balesetet…stb.)

További fontos dolgok a bonus-malussal kapcsolatban, hogy egy biztosítási szerződés és az ahhoz kapcsolódó bonus vagy malus egy adott járműre vonatkozik, az üzemben tartó további járműveire nem használható fel azzal párhuzamosan sem.

Ha valaki olyan adatokat közöl a biztosítóval, hogy az előnyösebben sorolja be, és ezzel nem tudják a kárnyilvántartásban beazonosítani, akkor egyből M04-es osztályba fogják sorolni.

2017.január 1.napján p hatályba a kötelezőgépjármű-felelősségbiztosításról szóló törvény újabb módosítása. A korábbi szabály szerint a biztosító 500 ezerig, személyi sérülésnél 1milliárd 600 millió forintig volt köteles helytállni bekövetkezett káreseményenként és károsultak számától függetlenül. A hatályba lépő rendelkezés szerint viszont 1.220.000.-Eurós az összeghatár, míg személyi sérülésnél 6.070.000.-Euro-ra emelkedett a biztosítói helytállás.