Fizetési kedvezmények az adóhivatalnál 2021

Az adóhatóság méltányosságot gyakorolhat, ha az adózókérelmezi és az adóhivatal úgy ítéli meg, hogy a kérelmező körülményei olyanok, hogy anyagi vagy személyes okokból nem tudja a fizetési kötelezettségét teljesíteni. Ezeknek vannak előfeltételei és a kérelem benyújtásának módja is meg van határozva. 500 ezer forint adótartozásig minden magánszemély kérheti a méltányosságot.

FAG01-es adatlapon kérhetnek gazdasági társaságok fizetési könnyítést vagy mérséklést, valamint magánszemély egyéni vállalkozó fizetési könnyítést kérhet, továbbá természetes személyek részletfizetést, ha legfeljebb 1 millió forint adótartozásuk van, 12 havi részletre kérhetik meg.

A méltányossági eljárásoknak az alapja egy végrehajtható okirat, ami lehet egy adóhatósági határozat, vagy a fizetendő adót tartalmazó bevallás, behajtást kérő megkeresése, esetleg bírósági eljárási illetéket megállapító bírósági határozat. Ilyen okiratokkal kapcsolatban nyújthat be a kötelezett halasztási kérelmet, vagy részletfizetési kérelmet, esetleg fizetési mérséklést illetve a teljes összeg elengedését.

Hová kell benyújtani a kérelmet? 

A fizetési kedvezményekkel kapcsolatos kérelmeket ahhoz a NAV megyei (fővárosi) adó- és vámigazgatóságai fizetési kedvezmények (fő)osztályához kell beadni, ahol a kérelmező lakóhelye, vagy cég esetén székhelye illetve telephelye található. Ha az egyéni vállalkozó szünetelteti a tevékenységét, addig magánszemélynek minősül, így a lakóhelye lesz a meghatározó a kérelem beadása szempontjából. Ha közigazgatási bírságról van szó, akkor az elkövetés helye a meghatározó. Szabálysértési bírságnál a kiszabó hatóság az, amely eljár.

Az adóhatóság által nyilvántartott adók és járulékok, valamint pótlékok, bírságok vonatkozásában lehet benyújtani ilyen fizetési kedvezménnyel kapcsolatos kérelmet. Ez két okból is lényeges, hiszen csak az adóhatóság nyilvántartásában szereplő fizetési kötelezettséggel kapcsolatban járhat el, és kizárólag kérelemre, mert hivatalból eljárás nem indulhat sem részletfizetésre, sem mérséklésre, sem elengedésre.

Személyesen vagy meghatalmazással?

Ha valaki nem akar, vagy nem tud saját nevében vagy cége nevében eljárni, meg is hatalmazhat mást. A magánszemély meghatalmazhatja törvényes képviselőjét, ügyvédi irodát, eu jogászt, adószakértőt, adótanácsadót, könyvvizsgálót, könyvelőt, környezetvédelmi termékdíjjal kapcsolatos ügyekben a termékdíj ügyintéző szakképesítéssel rendelkező személyt, jövedéki üggyel kapcsolatban jövedéki ügyintéző szakképesítéssel rendelkezőt. Közokiratban vagy teljes bizonyító erejű magánokiratban (ügyvédi ellenjegyzéses, vagy sajátkezüleg írt, aláírt és két tanús) adhat eseti meghatalmazást, vagy megbízást nagykorú személynek. Egyéni vállalkozót alkalmazottja is képviselheti. Jogi személyek, cégek pedig megbízhatják a fent felsoroltakat, hogy a kérelmet nyújtsák be. Ha elektronikusan akarunk kérelmezni, akkor pedig ügyfélkapu hozzáférésünknek kell lennie.

Vannak adózók, akik nem választhatnak, ha fizetési könnyítést akarnak kérelmezni, mert kizárólag elektronikusan nyújthatják be a kérelmüket. Ők az alábbiak: munkáltató, kifizető (egyéni vállalkozónak nem minősülő magánszemély munkáltató is), kiegészítő tevékenységet folytatónak nem minősülő egyéni vállalkozó, szakképző iskolai tanulót tanulószerződés alapján foglalkoztató adózó, vagy a sürgősségi eljárást kérők többek között.

Mennyi az eljárás költsége?

A magánszemélyek és az egyéni vállalkozók fizetési kedvezményre irányuló kérelme elsőfokú eljárásban illetékmentes . Mentes az illeték alól a megbízható adózó által kezdeményezett automatikus részletfizetésre irányuló eljárás is. A megbízható adózókról külön cikkben írunk részletesen.

A gazdálkodó szervezet – kivéve az egyéni vállalkozó –fizetési könnyítésre, adómérséklésre irányuló eljárás illetéke 10 000 forint, amelyet a Magyar Államkincstárnál vezetett 10032000-01076064 számú számlára kell megfizetni átutalással vagy bankkártyával is lehetséges, de „sárga csekken” is fizethető.

Milyen fizetési kötelezettségek esetén lehet kérni fizetési könnyítéseket? 

Egyrészt olyanokkal kapcsolatosan, amelyek még fennállnak, vagyis amit már megfizettek, azokra visszamenőleg nem lehet.

Magánszemélyek kérhették eddig csak az adómérséklést vagy elengedést. Az adóhatóság azt vizsgálta ilyenkor, hogy a tartozás megfizetése súlyosan veszélyezteti-e az adózó és a vele együtt élő közeli hozzátartozók megélhetését. Viszont 3 feltételnek kell egyszerre kellett teljesülnie: fizetési nehézség fennállása + a fizetési nehézség kialakulása a kérelmezőnek nem róható fel, vagy elkerülése érdekében úgy járt el, ahogy az az adott helyzetben tőle elvárható +fizetési nehézség átmeneti jellegű.

Ebben az esetben valamennyi családtag vagyoni és megélhetési helyzetét, élethelyzetét vizsgálat alá kellett vonni. Jövedelemadóra és előlegre és kifizető által levont járulékokra nem kérhető könnyítés. Ez változott meg többek között 2019-től: vagyis a NAV nem vizsgálja az egyébként szükséges feltételeket, például a fizetési nehézség fennállását és az igénylő jövedelmi helyzetét. A pótlékmentes részletfizetési kedvezményt a kérelem alapján évente alkalommal automatikusan engedélyezik.

Jogi személyek, cégek a bírságok vagy pótlékok megfizetésénél kérhettek elengedést, vagy mérséklést. Ilyenkor a gazdasági tevékenység ellehetetlenülésére lehet hivatkozni, hogy a cég felszámolás alá kerülne, tevékenységét meg kellene emiatt szüntetni, de egyébként az elengedéssel vagy mérsékléssel helyreállítható a cég gazdasági helyzete. Ha a cég helyzete már eleve ellehetetlenült ettől függetlenül is, akkor nem fognak helyt adni a kérelemnek.

Ha lakást adunk el, akkor kérelmezni lehet, hogy a lakás után fizetendő adót engedjék el, vagy mérsékeljék. Akkor van erre lehetőség, ha az eladásból származó jövedelmet saját maga, közeli hozzátartozója, illetve vele egy háztartásban élő élettársa, volt házastársa lakhatását biztosító célra használja fel. Pl. lakást vesz, vagy épít, de az is, ha lakás haszonélvezetét, bérleti jogát szerzi meg legalább 5 évre, vagy öregek otthonában vesz férőhelyet magának vagy pl. közeli hozzátartozójának. Nyaralót is vehet, ha ott lesz a bejelentett lakcíme. Vagyis lakáscélú felhasználásnak kell lennie.

2019. januártól már 1.000.000.-Ft forint adótartozásig kérhető egyszerűbben a részletfizetés a NAV-tól, ehhez egy kérelmet kell benyújtani. A lehetőség már minden természetes személy részére adott, de az egyéni vállalkozók és az áfa fizetésre kötelezettek is élhetnek vele. A kérelmet indokolni nem kell.

A NAV kérelem alapján évente egyszer automatikusan engedélyezi maximum 12 hónapra a pótlékmentes részletfizetést.

A korábbi 500ezer forint helyett már egymillió forint adótartozásig, és maximum 12 hónapra kérhető a pótlékmentes részletfizetés. Korábban hat hónapra adta meg a NAV a részletfizetés lehetőségét. Kivétel ez alól a személyijövedelemadó-előleg és a levont jövedelemadó, a beszedett adó, valamint a levont járulékok.

A NAV honlapjáról lehet letölteni a részletfizetési kérelmeket.

A kitöltött kérelem beküldhető postán vagy személyesen is benyújtható a NAV ügyfélszolgálatain, de ügyfélkapun keresztül, akár otthonról is elküldheti kérelmét az alábbi nyomtatványon, melyet szintén a NAV honlapján érhet el.

Az egyéni vállalkozók, mivel esetükben kötelező az elektronikus kapcsolattartás, kizárólag ügyfélkapun nyújthatják be kérelmüket.

Fontos!!!

Mindenképpen tartsa be minden kérelmező a NAV engedélyező határozatában kiszabott fizetési határidőket!

Ha egyetlen esedékes részlet befizetése is elmarad, érvénytelenné válik a részletfizetési kedvezmény és a tartozást EGY ÖSZEGBEN kell megfizetni!!! Továbbá az eredeti esedékességtől számít fel KAMATot pluszban!!!

Aki nem jogosult az automatikus részletfizetési kedvezményre, kérheti az általános szabályok szerinti fizetési könnyítést.

Amiről jelen cikkben nem szóltunk, de honlapunkon megtalálják: a magáncsőd és a megbízható adózóknak nyújtott részletfizetés.