Balatoni viharjelzés jelentése – fokozatai

Fotó: © Grand Parc – Bordeaux, France / Flickr

A „magyar tenger” a sokak által sérelmezett, korábbiaknál magasabb árak ellenére is nagy népszerűségnek örvendett tavaly is, és valószínűleg idén sem lesz másként. A biztonságos fürdőzés szabályaira rendszerint felhívják a szezon kezdetekor a szakemberek a figyelmet, de jóval kevesebb szó esik a viharjelzésekről, melyek ismerete pedig mindenki számára fontos lenne, aki a Balatonhoz tervezi utazását. Nem csak a hajózás szempontjából lényeges a vihar közeledése, hanem a fürdőzők tájékoztatásának okán is. Még mindig igaz, hogy a Balatonnál a vihar rendkívül gyorsan jön, és egy vízibiciklivel nem biztos, hogy olyan gyorsan partot lehet érni, mint azt a helyzet kívánná.

A balatoni viharjelzések egyébként 75 éves múltra tekintenek vissza, bár tény, hogy a nyolcvanas évekig a mainál kissé kezdetlegesebb módszert használtak erre. A mólóknál viharkosarak kerültek elhelyezésre, és jelzőrakétákat használtak az említett célra. Ennek hatékonyságához fért némi kétség, ezért vezették be a fényjelzős rendszert, mely a tó minden pontjáról jól látható a sűrű elhelyezkedésnek köszönhetően. Nézzük, mit jelentenek az egyes fokozatok, és mikor vannak érvényben!

Az alapfokú viharjelzés esetében a víztükör még teljesen sima, maximum kisebb hullámok tapasztalhatóak a 30-40 km/órás szél miatt. Ezzel szemben az elsőfokú viharjelzésnél már 45-60km/h a mért szélsebesség, ekkor már egyre nagyobb hullámok várhatóak a fokozódó szél miatt. A fürdőzőknek, és a csónakosoknak is javasolt kizárólag a partközelben maradni. Percenként 45-ször villan fel a viharjelző fény az elsőfokú viharjelzés alkalmával.

Ha a szél sebessége eléri a 60-90 km/órát, a Balaton tarajos hullámokkal jelzi, hogy a vihar bizony nagyon közel van. Csónakkal semmiképpen sem ajánlott ekkor már a vízre menni, de a vitorlások számára is csak óvintézkedések megtétele mellett szabad. Ha 90-115 km/h a szélsebesség, rendkívül nagy hullámok észlelhetőek, és motorcsónakkal sem szabad vízre szállni. Az erősen viharos szélnél is magasabb, 115 km/h orkánereje mellett tulajdonképpen 0 méter a látástávolság a vizen, így maximum speciális mentőcsónakok tartózkodhatnak kint. Fontos tisztában lennie azzal, hogy már a másodfokú viharjelzés, percenkénti 90-szeres felvillanása esetében is azonnal el kell hagyni a Balaton vizét, ezzel számos, akár súlyos kimenetelű baleset is megelőzhető!

Bár előfordulhat, hogy a viharjelzés kiadása ellenére a vihar elkerüli a tavat, vagy annak csupán egy részét érinti, de a biztonság érdekében nagyon fontos, hogy az illetékesek komolyan vegyék a légkörben tapasztalható jelenségeket. Az OMSZ Siófoki Viharjelző Obszervatóriumának éppen ügyeletes meteorológusa adja ki a viharjelzést, és a Vízrendészetet is értesíti a fokozott jelenlét szükségessége miatt.

Viharjelzést látva nem feltétlen egy orkán erejű széllel járó viharra kell gondolni, hiszen már egy kisebb szél is elegendő ahhoz, hogy a vízbe sodorja személyes tárgyainkat, vagy a gumimatraccal annyira bevigyen a víz, hogy akár segítség is szükségessé válhat a partra jutáshoz. Ami különösen nagy veszélyt hordoz magában, az a vízfüggöny kialakulása, mely a vízfelszínre hirtelen lecsapó szél miatt keletkezik. Ekkor ugyanis nem hullámokkal kell számolni, hanem a szél gyakorlatilag felkapja a vízcseppeket, ami a vízben tartózkodókra akár halálos kimenetellel is bírhat. Ha a tüdő megtelik ezekkel a vízcseppekkel, az fulladást is okozhat. Ajánlott tehát komolyan venni a viharjelzést, még akkor is, ha sok esetben nem alakul ki éppen ott vihar.