Mi is az a responsive webdesign?

Napjaink hangzatos, webfejlesztő körökben otthonosak mozgók által gyakran használt kifejezései között egyre sűrűbben hallani a responsive webdesign-ról, mely néhány éve már a terület fő irányvonalát határozza meg. De miről is van szó tulajdonképpen esetében? A weboldal készítési szemlélet 2011-ig vezethető vissza, amikor Ethan Marcotte megalkotta azt a kifejezést, mely a kijelző méretéhez alkalmazkodó weboldalakra, azok elkészítésére vonatkozik.

De miért vált ilyen sürgetővé hirtelen ez a szempont? Míg korábban szinte kizárólag asztali gépeket használtak az internetezők, mára széles skálájával találkozhatunk az eszközöknek, melyek alkalmasak a weboldalak megjelenítérése. Ha igazán sikeres online jelenlétet szeretne tehát megcélozni honlap tulajdonosként, akkor gondolnia kell azokra is, akik laptopon, tableten, vagy okostelefonon keresztül böngészik a világhálót. Míg az asztali gépekhez egyre nagyobb felbontású monitorok mellett teszik le voksukat a net megszállottjai, addig a praktikusság jegyében a tabletek és okostelefonok mind kisebbé válnak. Nem mindegy azonban, hogy weboldala minden eszközön azonos minőségben jeleníthető-e meg. Senkinek nem kényelmes, ha egy régebbi monitoron akár kétfelé is görgetni kell, de az sem szerencsés, ha telefonon keresztül élvezhetetlen a választani kívánt site. Ezt a problémát igyekszik megoldani a responsive webdesign.

Kezdetben jó megoldásnak tűnt, ha a weboldalhoz kifejezetten mobilos verzió is készült. Mivel azonban gombamód szaporodik a netezésre alkalmas eszközök száma, így végleges megoldásnak semmiképpen nem mondható a módszer. A cél sokkal inkább az, hogy a honlap reagálni tudjon arra, milyen eszközzel kívánja megtekinteni a látogató. A ragáló webdesign kifejezés tehát máris értelmet nyert, hiszen arról van szó esetében, hogy a site alkalmazkodni tud az okostelefonok néha szélsőségesen kicsi, vagy éppen a monitorok kifejezetten nagy felbontásához.

Az eszköz méretéhez nem igazodó weboldalak az esetek többségében nem hogy élvezhetetlenek, de kifejezetten használhatatlanok is. Telefonok esetében nem ritka, hogy olvashatatlanná válik a szöveg, vagy éppen a menü linkjei töredeznek szét több sorba. A nagy monitorok felbontását nem követő site-ok pedig a szöveg túl hosszú kifolyásával fárasztják a szemet. Az igény tehát egyértelműen megmutatkozott arra, hogy igenis szükség van a weboldalak eszközhöz alkalmazkodására, vagyis hogy lefelé és felfelé is létezzen egy olyan határ, melyen túl új formában jelenik meg a site- természetesen az eszköz sajátosságaihoz, felbontásához igazítva.

Persze nem elég csak a felbontásra gondolni, amikor a weboldalak eszközhöz alkalmazkodásáról beszélünk, a navigálás kényelmét is muszáj szem előtt tartanunk, ha valóban felhasználóbarát honlapot szeretnénk készíteni. Míg a PC, vagy a laptop esetében általában egérrel navigálunk, addig okostelefonnál ehhez az ujjunkat használjuk. Nem biztos, hogy egy olyan site, amely milyen szempontból tökéletesen megfelel PC-n a felhasználói igényeknek, az mobiltelefonon keresztül is zökkenőmentesen navigálható. Sok bosszúságot képes okozni a netezőknek, ha okostelefonjukon nem tudják megfelelően használni az oldalt, és előbb vagy utóbb valószínűleg másik webhely után néznek majd. Ezt megelőzendően érdemes a responsive webdesign alapján elkészíteni a site-ot, alkalmazkodva ezzel korunk technikai követelményeihez.

A rugalmas elrendezésre való figyelés mellett az is lényeges, hogy a képek szintén méretarányosan változzanak a szöveggel és a honlap többi elemével együtt. Minden előnye mellett vannak azonban olyan esetek, amikor a szakemberek sem javasolják a responsive webdesign használatát. A bonyolult grafikai tervek kis felbontáson nem biztos, hogy jól fognak kinézni, így ha ilyenben gondolkodik, célszerű akár külön mobilos változatot készíttetni. Hasonló a helyzet akkor is, ha eltérő tartalmat szeretne közvetíteni a PC-vel, valamint az okostelefonnal internetezők számára. Indok lehet a hagyományos módszer választása mellett az is, ha a célközönség szinte biztos, hogy kizárólag csak laptoppal, vagy PC-vel böngészi majd az oldalat.

Az egyszerű és letisztult grafika azonban minden további nélkül megvalósítható a responsive webdesign keretein belül. Ha nagy valószínűséggel sokan látogatják majd a weboldalat, a legkülönfélébb eszközökről, akkor mindenképpen célszerű a rugalmas megoldásban gondolkodni. Ilyen esetben a magasabb költségek ellenére is megéri a korszerű weboldalkészítési szemlélet mellett dönteni, hiszen hosszú távon az internetes jelenlét sikeressége múlhat rajta.